Bestel je ticket hier.
In CC:Gaiaganee gaat Lin Gerritse met zijn installatie en live performance in op de spanning tussen natuur en cultuur. Is steen een natuurlijk materiaal, en wat als het stenen zijn die hij verzamelde bij de renovatie van Museum Kan, een studiecentrum voor archeologie? Is zijn installatie een kleine machine of toch meer een organisme dat hij het leven in blaast? Zijn werk geeft geen antwoorden, maar laat het voor even gebeuren in het dubbelweekend van Extrapool.
Vanavond geeft Lin Gerritse een extra performance in de context van CC:Gaiaganee.
Er zit in de mens een drang om de chaotische structuren van de natuur te begrijpen en vast te leggen. CC: Gaiaganee stelt deze editie aan Lin Gerritse de vraag: op welke manier kan de mens haar plaats bepalen in het geheel van ecologische verbindingen? Vanuit hier werkt Lin toe naar een werk dat het midden houdt tussen performance en installatie. Rizomatish werken bleek onontkoombaar in de turbulente ontwikkelperiode. Er zijn samenwerkingen getest, stenen kregen stemmen en museale- en zelfs menselijke resten zijn op de werktafel beland.
Extrapool staat voor een vrije kunst die juist verder doet kijken dan het trendmatige. We willen voorbij aan de activistische toon van het hedendaagse kunstprogramma waarin de oproep tot verandering steeds letterlijker klinkt. Zo bezien vraagt het onderwerp om een nieuwe lichtheid. Een vrolijkte die niet zozeer een noodzaak ontkent, maar juist de metaalmoeheid tegen gaat.
Het werk van Lin Gerritse (1988) ontstaat vanuit een experimenteel proces dat zichtbaar blijft in zijn pragmatische installaties. Hun visuele aspecten lijken ondergeschikt aan hun functie die vaak neerkomt op de productie van geluid. De verzamelde objecten – waaronder “trash” – komen samen tot speelse nieuwe narratieven. Lin zijn installaties zijn als kleine ecosystemen waarin elke beweging haar invloed heeft op het geheel van delen. Elk onderdeel wacht als het ware op het moment dat ze in actie mag komen. Tegelijk wordt functionaliteit in zijn werk bevraagd door absurdistische elementen in zijn performances.
Vorig jaar trok zijn werk van stenen en transportbanden de aandacht op het buitenterrein van Art Rotterdam.
https://www.artrotterdam.com/category/nl/nieuws/
[vrij vertaald naar een tekst van Karen Amanda Mose]
Bekijk hier het complete programma van de Extrapool Weekenden in maart en april.