De Achtergrond #9 Max Kisman + Laden Raden Saleh (lezing) + Cloacinae (film)
Entree: € 5,- (exl. service kosten)
Klik hier voor tickets
Elk laatste weekend van de maand organiseert Extrapool een clusterprogramma waarin series van verschillende programmeurs bij elkaar worden gebracht onder een gemene deler. In oktober presenteren we de resultaten van residentieprogramma’s Extratool en Work Holiday. Op de vrijdag wordt het resultaat van de negende editie van De Achtergrond gepresenteerd. Voor deze programmareeks nodigen we tekenaars met een sterk signatuur uit om grote wandtekeningen te maken op de muren van Extrapool. Met vanavond werk van Max Kisman, een lezing door Simon Kentgens over zijn project Laden Saleh en de korte filmvertoning Cloacinae.
Max Kisman (1953) is illustrator en grafisch ontwerper. Voor de Achtergrond gaat Kisman in op zijn eigen Indische achtergrond. Leidraad voor zijn werk is de ‘oorsprong’, een concept dat in eerder werk ook naar voren kwam, zoals in de serie ‘Route naar Herstel’. De schaduwspel-installatie ‘Das tragische Schicksal des Heldentums’ die dit weekend te zien zal zijn, draait om het thema van de ongekozen vrijblijvendheid.
Max Kisman studeerde aan de AKI te Enschede en aan de Gerrit Rietveld Academie. Zijn grafisch ontwerp verscheen in onder meer muziektijdschrift Vinyl, Wired magazine en op affiches voor Paradiso. In de jaren ‘90 ontving hij voor zijn televisievormgeving voor VPRO de prestigieuze H.N. Werkmanprijs. Vanaf 2007 werkt hij als illustrator voor o.a. De Volkskrant en Het Financieel Dagblad. Als beeldend kunstenaar maakt hij grafiek, film- en geluidswerken, installaties, wandschilderingen, boeken en sculpturen.
kismanstudio.nl
instagram.com/max_kisman
Simon Kentgens (cancelled)
De Rotterdamse kunstenaar Simon Kentgens (1978) is gefascineerd door omgevingskunst, publieke ruimte en de culturele en maatschappelijke invloeden hierop. Vanavond geeft hij een lezing over zijn project Laden Saleh, een tijdelijke kiosk in het centrum van Dresden. De kiosk is een uitvloeisel van een uitwisselingsproject tussen Dresden en Rotterdam, in samenwerking met het CBK Rotterdam, Kulturamt Dresden en het Goethe Instituut.
Tijdens deze residentie deed Kentgens onderzoek naar het leven en werk van Raden Saleh, een Javaanse prins die tussen 1839 en 1849 in Dresden woonde. Saleh kreeg als telg van een adellijke familie op jonge leeftijd de uiterst zeldzame kans om schilderkunst te studeren in Nederland en bij beroemde schilders in de leer te gaan. Na zo’n tien jaar in Nederland te hebben verbleven werd Raden Saleh, met een beurs van koning Willem I, op studiereis gestuurd om kennis te maken met de culturele schatten van Europa. Na diverse omzwervingen kwam hij terecht in Dresden, destijds hét centrum van de Romantiek. Al snel kwam hij in contact met de destijds bekende kunstkringen in de stad, o.a. rondom Caspar David Friedrich. In Dresden ontwikkelde hij een eigen, oriëntalistische schilderstijl. Saleh was geliefd om zijn talent en exotische verschijning, waarmee hij van de Dresdenaren de bijnaam ‘Der Schwarze Prinz’ kreeg. Over de jaren heen is zijn schilderkunst echter voor een groot deel in de vergetelheid geraakt. In Dresden zelf herinnert één concreet object aan zijn verblijf: een kleine kiosk in Maxen, net buiten Dresden, ontworpen door Saleh in een mix van Javaanse en Duitse stijlen.
Kentgens is gefascineerd door het verschijnsel van de kiosk. De kiosk was destijds ontworpen als luxe tuinpaviljoen en deed dienst als ontmoetings- en ontspanningsplaats; tegenwoordig staat de kiosk symbool voor commercialisme en alledaagsheid. Om het verhaal van Raden Saleh terug te brengen plaatste Kentgens in juni 2019 een maand lang een volledig functionerende kiosk in het centrum van Dresden. Laden Saleh was elke dag geopend, en fungeerde zowel als winkeltje, conversation piece en ontmoetingsplek voor mensen vanuit zeer verschillende achtergronden. Met de kiosk wil Kentgens wijzen op de blinde vlekken in ons straatbeeld: de invloeden van exotisme (die nu vooral worden ingezet als marketingtool), de omgang met het ‘vreemde’ en het spelen met identiteit.
www.simonkentgens.com
instagram.com/simonkentgens
Serge Onnen en Sverre Fredriksen – Cloacinae
Elke moderne samenleving is gebouwd op twee onzichtbare structuren, door mensenhanden gemaakt: het financiële en het sanitaire systeem. Gaat er iets mis met een van beiden, dan loopt de beschaving gevaar. Cloacinae is de Romeinse godin van het eerste riool van de moderne beschaving, de Cloaca Maxima. In deze animatie van kunstenaar Serge Onnen en de Noorse animator Sverre Fredriksen volgen we de reis van een cent die in de riolering is gevallen.
Serge Onnen is een kunstenaar die met verschillende media werkt, maar vooral met tekenen en pre-cinematografische technieken. In een tijd waarin bewegend beeld niets bijzonders meer is, is het interessant om te werken met de meest primitieve ooit. De film is voortgekomen uit een periode van zes maanden onderzoek naar de oude kunst van Chinese schaduwpoppen in Peking. In 2014 werkte Onnen in China met musici, poppenspelers en ambachtslieden om personages voor Cloacinae uit dierenhuid te snijden.
cloacinae.wordpress.com