Maart in Extrapool
27- mrt '20
door Extrapool
Dit jaar begon Extrapool met een nieuwe manier van programmeren: het Extrapool Weekend. Ieder laatste weekend van de maand komen sound, art en print op onverwachte manieren samen in de uitgesproken context van onze zaal. Totdat op 13 maart de deuren van ons voormalig pakhuis tot nader order dicht moesten.
Het kleurrijke en uiteenlopende programma verzamelen we nu in dit patchwork blog. Met in maart bijdrages van: JAM van der AA, Het Harde Potlood, Lewsberg en Geoffroy Pithon. Wordt vervolgd!

Asiel voor Gekwetste Mensen (13 maart 2020)

Op vrijdag de dertiende, een dag geassocieerd met pech en ongeluk, had Asiel voor Gekwetste Mensen een show moeten worden waarbij het publiek een cruciale rol speelt. Een show waarin ‘het event’ als kunstwerk wordt onderzocht, een sociaal experiment in de vorm van een spelshow. Ingehaald door de werkelijkheid kon héél Nederland die dag getuige zijn van een sociaal experiment. Je hoefde er de gemiddelde supermarkt maar voor in te lopen. In deze tijd worden we geconfronteerd met spelregels die gaandeweg worden gemaakt of veranderd. Asiel voor Gekwetste Mensen van JAM van der Aa zal later in het jaar alsnog plaatsvinden.

 

The Millionaires Club (13 t/m 15 maart)

Met een koffer vol publicaties waren we  op weg naar book fair The Millionaires Club in Leipzig.

 

 

Extrapool Weekend Maart

Het Harde Potlood (27, 28, 29 maart)

Hoe houd je bedreigingen voor de hygiëne buiten de deur? Is de wereld binnenshuis een toevluchtsoord of een gevangenis? In deze ongewisse tijd waarin het coronavirus huishoudt en het culturele leven stillegt, zijn deze vragen extra prangend.

In de installatie en performance ‘As the dust returns’ zou collectief Het Harde Potlood in laatste weekend van maart het wonderlijke universum van het huishouden onder handen nemen in Extrapool in de vorm van een schoonmaakballet, gecombineerd met performance, muziek en lezingen. De weekendtentoonstelling zou een site specific primeur zijn van een langer durend project van Het Harde Potlood, van waaruit zij onderdelen en proefopstellingen maken die voor het eerst als samenhangend geheel in de ruimte van Extrapool te zien zouden zijn. Een belangrijke testcase voor Het Harde Potlood kortom, waarin de bezwerende rituelen die schuilgaan in de dagelijkse strijd tegen vuil en chaos bevraagd zouden worden.

Het Harde Potlood maakt tekeningen en collages op papier en stof. Het collectief, bestaande uit kunstenaars Richtje Reinsma, Roosmarijn Schoonewelle en Heleen Wiemer werkt sinds 2006 onregelmatig samen aan een experimenteel oeuvre dat o.a. (muur)tekeningen, installaties en performances omvat, onder meer te zien geweest in De Oude Kerk in Amsterdam en Museum Jan Cunen in Oss.

Lewsberg (28 maart 2020)

Lewsberg zou zaterdagavond 28 maart optreden te midden van de expositie As the dust returns van Het Harde Potlood, één dag na de releasedatum van hun nieuwe album. Alle voorbereidingen waren al maanden op deze datum gericht, de platen zijn geperst en onderweg. Maar niets is zeker in deze tijd.

Had je In This House willen aanschaffen na het concert in Extrapool, bel dan even met lokale zaken als Kroese of de Waaghals of bestel direct bij de band via Bandcamp. Zit je in een land waar nu geen invoer mogelijk is, dan roept Lewsberg op om het album juist wel bij de lokale platenzaak te bestellen. Met een foto van je bonnetje krijg je de digitale versie van de plaat toegestuurd om de wachttijd te overbruggen.

Art Prison book release Geoffroy Pithon (29maart)

Art Prison is een terugkerende residentie waarin een kunstenaar in twee weken een nieuwe stencilpublicatie maakt. Deze Art Prison nodigden we Geoffroy Pithon uit om met ons samen te werken. Geoffroy is onderdeel van het Franse ontwerperscollectief Formes Vives en hij werkt als grafisch vormgever en kunstenaar in Nantes, Frankrijk. Als kunstenaar onderzoekt hij hoe schilderen als grafisch medium kan worden ingezet om installaties, toneelsets, posters, boeken en platenhoezen te ontwerpen. Voor het Art Prison boek kijkt hij hoe hij zijn schilderen kan vertalen naar stencildruk/riso en daarmee naar een nieuw leesniveau.

Maar na nog 24 uur in Extrapool geweest te zijn, kondigde de Franse regering aan de grenzen te willen sluiten.  En moest Geoffroy halsoverkop terug naar Nantes. Hij schreef daarover het volgende:

Almost a Real Art Prison

“At the end of last week, the situation still allowed for travel, so we decided to maintain the Art Prison Residence. However, things changed very quickly and I barely spent 24 hours at Extrapool, only one night to discover the lovely flat on the roof top that all the team kindly prepared for me. So frustrating, to discover the full potential of workshops, machines, paper, colors and not being able to really start work. Like glimpse a delicious meal and not could taste it. In France, the situation quickly degenerated and I had to back home without wasting time. Leaving behind me this exciting book project. Can’t wait to come back here for the future. A huge thank to all the team at Extrapool who allows for this kind of residencie with passion and talent, and special thank to Astrid who helped me to back home safely in this weird periode. Take care and see you very soon!”