Iets Met Dieren is onderdeel van het Extrapool Weekend van mei samen met Nachtploeg en My Neck of the Woods.
Dit Extrapool Weekend zal geheel online plaatsvinden. Klik hier voor de online locatie.
Iets Met Dieren #3: U
(vereniging/unity)
Mensen zijn primaten, maar het leven in een moderne samenleving doet ons vergeten dat we een genetische code hebben die al miljoenen jaren wordt doorgegeven en die we delen met andere diersoorten. Wat hebben mensen en dieren gemeen en waar zit het onoverkomelijke verschil? We weten dat communicatie mogelijk is tussen soorten, een overdracht van kennis van een ander type interactie, een non-verbale communicatie.
In de programmareeks Iets Met Dieren onderzoeken we deze fenomenen in een performatieve setting. Elke editie wordt de verhouding tussen mens en dier vanuit een ander perspectief bekeken, geïllustreerd aan de hand van een wiskundig symbool. Voor de derde editie is dit de U, symbool voor de vereniging uit de verzamelingenleer).
U / Over Specifieke kennis die een dier heeft
Jane Goodall had na jarenlang onderzoek naar en met chimpansees hun methode voor het voorspellen van regen ook aangeleerd. Ze was de dieren zo dicht benaderd dat ze in hun kennis kon delen. Deze instincten zitten nog in ons. Kan de kunstenaar deze (verleerde) kennis weer activeren door zichzelf buiten de moderne maatschappij te plaatsen? De kunstenaar neemt de positie van de het dier in en onderzoekt welke kennis dit oplevert.
Anna de Vriend
Anna de Vriend is beeldend kunstenaar uit Arnhem. Ze studeerde in 2020 af aan BEAR Fine Art ArtEZ. Haar kunstenaarschap is onderzoekend van aard en verkent de complexe relaties tussen menselijke en niet-menselijke dieren. Als kind had Anna een kudde schapen geadopteerd van omringende boeren die ze anders zouden slachten. De suggestie dat niet-menselijke dieren gelijkwaardig zijn aan menselijke dieren, staat centraal in Anna’s conceptuele persona ‘The Sheep Lady’ (de Schapendame). Onder deze naam verricht ze veldonderzoek op plekken waar de hiërarchie tussen beide soorten dieren pijnlijk duidelijk wordt. Het materiaal dat uit dit onderzoek voortkomt, gebruikt Anna in performatieve, multimedia installaties, in fotografie en beeldhouwkunst. In de werelden die ze hiermee creëert, legt Anna op scherpe wijze de overeenkomsten bloot tussen de wereld van de ‘The Sheep Lady’ en de wereld van de kijker, en de verantwoordelijkheid van de kijker voor de eigen machtspositie.
Constance Hinfray
De Frans/Duitse kunstenaar Constance Hinfray was al op jonge leeftijd gepassioneerd over wilde tuinen en het natuurlijke evenwicht in biodiversiteit. Haar Duitse grootvader was landbouwkundige en leerde haar de natuur te observeren en natuurlijke bronnen te vinden. De laatste jaren heeft ze zich verdiept in de Duitse romantiek en natuurfilosofie en is ze haar liefde voor het theater gaan combineren met haar kennis over ecosystemen. .
Sinds haar afstuderen aan het Sandberg-instituut in Amsterdam in 2017 organiseert ze projecten die als doel hebben om grenzen tussen de rigide tentoonstellingsruimte (de ‘white cube’) en de omgevingsruimte te doorbreken, om de brug tussen kunst en leven kleiner te maken.