Ultra Beings: Omnipresent Daughters
[ENGLISH BELOW]
Onder alle patriarchale structuren bevindt zich een groep ‘ultra beings’ die de corruptie binnen deze systemen hebben herkend en hun fundamenten actief aan het uithollen zijn. Dit roept belangrijke vragen op: wat voor wezens kunnen we zijn en hoe kunnen we voorbij deze structuren leven?
Ultra Beings is een serieel programma dat vrouwen en gender-queer feministische kunstenaars met vergelijkbare/verschillende achtergronden samenbrengt om gezamenlijk een feministische toekomst te visualiseren en duurzame verbindingen op te bouwen. Door de uiteenlopende ervaringen en worstelingen van vrouwen wereldwijd te erkennen, onderstreept het programma het belang van wereldwijde solidariteit en de noodzaak van intersectionele benaderingen van feminisme. De eerste editie van het programma loopt van september tot oktober.
In september belicht het programma Ultra Beings: Omnipresent Daughters twee Koreaanse feministische kunstenaars, Cheawon Shin en Areum Hwang, die beiden in Arnhem (NL) hebben gestudeerd en gewoond. Gebaseerd op hun eerdere kunstwerken en hun gedeelde interesse in Aziatisch feminisme, nodigden we hen uit om samen een nieuwe publicatiepraktijk te creëren die via dit programma wordt gepresenteerd. Het programma omvat een tentoonstelling, een openingsevenement met een kunstenaarsgesprek, eten en een filmvertoning. De kunstenaars zullen deelnemers begeleiden bij het verkennen van kritische perspectieven op de Koreaanse feministische beweging en het bevorderen van wederzijds begrip tussen culturen.
Ultra Beings: Omnipresent Daughters reflecteert op de onderlinge verbondenheid van wereldwijde feministische golven over internationale en temporele grenzen heen. Terwijl de tweede feministische golf zich voornamelijk richtte op problemen waarmee (witte) vrouwen in de Verenigde Staten en West-Europa werden geconfronteerd, zijn er in verschillende delen van de wereld latere feministische bewegingen ontstaan, elk met hun eigen unieke perspectieven en benaderingen.
Geïnspireerd door het raamwerk van de tweede feministische golf in het Westen, is de Aziatische feministische beweging naar voren gekomen als een radicale kracht, die wijdverbreide kritiek en discours opwekt. Dit discours komt vaak voort uit een gebrek aan wederzijds begrip van de nuances van de beweging. In de huidige geglobaliseerde en gedigitaliseerde context is er een groeiende behoefte om het wereldwijde feminisme en de onderling verbonden invloeden opnieuw te evalueren.
In The Carrier Bag Theory of Fiction stelt Ursula K. Le Guin: “[…] science fiction properly conceived, like all serious fiction, however funny, is a way of trying to describe what is in fact going on, what people actually do and feel, how people relate to everyone else in this vast sack, this belly of the universe, this womb of things to be and tomb of things that were, these unending stories.” Le Guin benadrukt dat fictie ons helpt onze realiteit en het complexe web van menselijke relaties daarin te begrijpen. Door verbeelding te gebruiken, wil het Ultra Beings-programma dienen als een container, een tas —om te verzamelen, delen, vertellen, verbeelden en collectief te dragen— waardoor onze uitgenodigde kunstenaars zich een feministische toekomst in solidariteit kunnen voorstellen.
‘Ultra’ is een woord dat vaak wordt gebruikt in de marketing van maandverband om hun superieure functionaliteit te promoten. Paradoxaal genoeg roept ‘ultra beings’ in de overheersende mannelijke verbeelding vaak beelden op van superhelden. Zoals Le Guin opmerkte: “[…] the hero does not look well in this bag. He needs a stage or a pedestal or a pinnacle. You put him in a bag and he looks like a rabbit, like a potato.” Hoe kunnen we heldencentrische verhalen ontmantelen als we het over ‘ultra’ hebben? Wat betekent ‘ultra’ in een context die normativiteit en establishment overstijgt?
Tentoonstelling duurt van 27 sept. tot 27 okt.
Vrijdag 27 september
Opening: Talk & Food
Deur: 19:00
Start: 19:30
Entree: 5,- (online registreren)
Taal: Engels
Zaterdag 28 september
Tentoonstelling
Open: 13.00 – 18.00
(Gratis toegang)
Zondag 29 september
Programma: The Fearless And Vulnerable
(Samenwerking met filmcurator Hyeisoo Kim)
Deur: 15:30
Start: 16:00
Entree: 5,-
Taal: Engels
The Fearless and Vulnerable
The Fearless and Vulnerable is een film die de activiteiten van Femidangdang laat zien, een feministische groep die protesteert tegen misogyne haatmisdrijven en structurele genderdiscriminatie in het dagelijks leven in de Koreaanse samenleving. Er zal een nagesprek zijn door de regisseur en een van de activisten die in de film voorkomen.
Nagesprek door Sungyeon Jeon (regisseur) & Miseup Sim (Femidangdang), gemodereerd door Hyeisoo Kim
Sungyeon JEON (zij/haar) is een filmmaker en cultureel manager geboren in Seoul en woonachtig in Berlijn. Ze gelooft in de kracht van visueel vertellen en onderzoekt momenteel thema’s als immigratie, vloeiende identiteiten en de veranderende dynamiek van stedelijke ruimtes.
Miseup Sim (zij/haar) is een queer feministische activist en schrijfster woonachtig in Seoul, Zuid-Korea. Ze heeft Femidangdang opgericht en runt deze, een feministische politieke groep/kunstcollectief. Ze reflecteert ook op hoe ze haar academische hoofdvak, Indiase boeddhistische filosofie, kan begrijpen vanuit het perspectief van het vrouwelijk lichaam.
Hyeisoo Kim (zij/haar) is een kunstenaar die zich richt op seksualiteit en zorg via post-porno. Ze heeft gewerkt bij Filmhuis Cavia in Amsterdam als programmeur, waar ze samenwerkte met diverse gemeenschappen. Ze is medeorganisator van het Porn Film Festival Amsterdam en Climate Performer (기후위기 앞에 선 창작자들) in Zuid-Korea.
Ultra Beings: Omnipresent Daughters
[ENGLISH]
Underlying all patriarchal infrastructures, there is a group of ‘ultra beings’ who have recognised the corruption within these systems, and are actively eroding their foundations. This raises important questions: What kind of beings can we be and how can we live beyond these structures?
Ultra Beings is a serial program that pairs women and gender-queer feminist artists from similar/different backgrounds to collectively envision a feminist future and build lasting connections. By acknowledging the diverse experiences and struggles of women globally, the program underscores the importance of global solidarity and the need for intersectional approaches to feminism. The first edition of the program will run through September and October.
In September, the program Ultra Beings: Omnipresent Daughters spotlights two Korean feminist artists, Cheawon Shin and Areum Hwang, both of whom have studied and lived in Arnhem (NL). Drawing from their previous artworks and their shared interest in Asian feminism, we invited them to collaboratively create a new publishing practice presented through a program. The program includes an exhibition, an opening event featuring an artist talk, food, and a movie screening. The artists will guide participants in exploring critical perspectives on the Korean feminist movement and fostering mutual understanding across cultures.
Ultra Beings: Omnipresent Daughters reflects on the interconnectivity of global feminist waves across international and temporal boundaries. While the second wave feminist movement was primarily focused on issues facing (white) women in the United States and Western Europe, subsequent feminist movements have emerged in different parts of the world, each with their own unique perspectives and approaches.
Inspired by the framework of the second wave of feminist movement in the West, the Asian feminist movement has emerged as a radical force, sparking widespread criticism and discourse. This discourse often stems from a lack of a mutual understanding and interpretation of the movement’s nuances. In today’s globalized and digitized context, there is a growing need to reevaluate global feminism and its interconnected influences.
In The Carrier Bag Theory of Fiction Ursula K. Le Guin states: “[…] science fiction properly conceived, like all serious fiction, however funny, is a way of trying to describe what is in fact going on, what people actually do and feel, how people relate to everyone else in this vast sack, this belly of the universe, this womb of things to be and tomb of things that were, these unending stories.” Le Guin emphasizes that fiction helps us understand our reality and the complex web of human relationships within it. By using imagination, the Ultra Beings program intends to serve as a container, a bag —for collecting, sharing, telling, imagining, and carrying collectively— enabling our invited artists to envision a feminist future in solidarity.
‘Ultra’ is a word frequently used in the marketing of menstrual pads to promote their superior functionality. Paradoxically, in the predominant masculine imagination, ‘ultra beings’ often evokes images of superheroes. As Le Guin noted, “[…] the hero does not look well in this bag. He needs a stage or a pedestal or a pinnacle. You put him in a bag and he looks like a rabbit, like a potato.” How can we dismantle hero-centric narratives when we talk about ‘ultra’? What does ‘ultra’ mean in a context that transcends normativity and establishment?
Exhibition lasts from Sept. 27th to Oct. 27th
Friday, September 27th
Opening: Talk & Food
Door: 19:00
Start: 19:30
Entrance: 5,- (register online)
Language: English
Saturday, September 28th
Exhibition
Open: 13.00 – 18.00
(Free entry)
Sunday, September 29th
Screening: The Fearless And Vulnerable
(Collaboration with film curator Hyeisoo Kim)
Door: 15:30
Start: 16:00
Entrance: 5,-
Language: English
Miseup Sim (she/her) is a queer feminist activist and writer based in Seoul, South Korea. She founded and runs Femidangdang, a feminist political group/art collective. She also reflects on how to understand her academic major, Indian Buddhist philosophy, from the perspective of the female body.
Areum Hwang
Areum Hwang is a graphic designer specializing in moving images and typography. A graduate of ArtEZ BA Graphic Design, she focuses on conceptual experimentation to explore identity and society. Her work, which often incorporates feminism and the media-identity connection, uses thought-provoking narratives to engage the public and inspire reflection on societal questions.
Cheawon Shin
Cheawon Shin is a multidisciplinary designer from South Korea, currently calling the Netherlands home. Her creative practice spans 3D visualization and speculative design, with an interest in exploring how systemic constraints shape human behavior both online and offline. Infused with humor, her work challenges viewers to see the world from new perspectives.