Destillaat #26
[ENG BELOW]
Extrapool bezoekt ieder jaar de eindexamenexposities van de Nederlandse kunstacademies. Wat houdt deze jonge kunstenaars bezig? Hoe geven ze vorm aan hun werk aan het eind van hun academietijd? In november nodigen we een selectie van veelbelovende, vers afgestudeerde kunstenaars uit voor een werkperiode van twee weken in Extrapool. Samen organiseren ze een expositie door ons hele pand, van keuken tot badkamer, van kelder tot dak. Met oud én nieuw werk en een spetterende openingsavond.
Vrijdag 29 november
Opening!
Deur: 19:30
Start: 20:00
Entree: gratis
Zaterdag 30 november
Exhibitie: 13:00 – 17:00
Entree: gratis
Zondag 1 december
Start: 13:00 – 17:00
Entree: gratis
Alma van Woudenberg is een kunstenaar en performer. Het maken van werk begint altijd met een crush – op bubbelplastic, uitgestorven vogels, zwembaden, verhuisdozen. Hand in hand met mijn geliefden creëer ik een nieuwe wereld, waarin ik reflecteer op bestaande structuren en systemen. Door me te verwonderen over de details zoek ik naar het intieme in het openbare waar nieuwe verhalen ontstaan. Ik behandel onderwerpen als het gevoel van thuis zijn, de huizencrisis, alternatieve gezinsstructuren, machtsdynamiek en openbare ruimtes op een geestige toon. Je vindt het resultaat van de flirts in schilderijen, keramiek, sculpturen, geschriften en performances.
pàn qi is een kunstenaar en een dichter die in Amsterdam woont en werkt. Hen heeft een BA in Fine Arts van de Gerrit Rietveld Academie (2024) en een BA in Kunstgeschiedenis van de Universiteit van Cambridge (2018). Hun werk komt vaak voort uit een diepe nieuwsgierigheid naar intuïtieve percepties van zichzelf in relatie tot tijd, geheugen en bewustzijn. Door middel van installaties en performances brengt hen ervaringen samen die kijkers uitnodigen om te dwalen, zowel lichamelijk als imaginair, en zich bezig te houden met de tijd als veelvoudige, continue stromen waarin men verweven is in een dynamisch proces.
Puck Dekker, ook bekend als Duck Pekker, is een multi getalenteerde kunstenaar die schrijft, bouwt, naait en optreedt. Haar creatieve proces komt vaak voort uit alledaagse scènes en gebeurtenissen, die kwetsbaarheid of een zekere genegenheid met zich meebrengen. Door de lens van humor en door absurditeiten uit te vergroten, benadrukt ze op poëtische wijze wat vaak aan onze aandacht ontsnapt. Dekker/Pekker is toegewijd aan het vereeuwigen van deze momenten en weigert ze te laten vervagen in de vergetelheid. Ze geeft kleine gebeurtenissen een groot podium en zorgt ervoor dat ze niet worden vergeten. Haar scherpe observaties vinden hun uitdrukking in haar dichtbundel “Gisteravond lag ik onder mijn kliklaminaat (en kwam er nooit onder vandaan)”. Een van die gedichten fungeert als basis voor haar performance en installatie, die ze toonde tijdens haar afstudeershow aan de HKU. Voor deze residentie wil ze zich richten op haar nieuwste en meest geliefde aankoop; de oldtimer motorfiets. Ze wil haar geluk, verdriet, stoerheid en vrouwelijkheid observeren door op de motor te rijden. Haar eerste grote rit wordt een home-residentie waar ze heel erg naar uitkijkt.
Jaantje Anna van Hout (voornaam Jannah) is een illustrator en kunstenaar. Ze moedigt zichzelf aan om contact te leggen en te praten met mensen buiten haar eigen bubbel. De verhalen die ze hiermee verzamelt, zijn het hoofdonderwerp van haar illustraties. Ze doet dit omdat ze veel kan leren van de mensen met wie ze praat en daarom wil ze deze verhalen via haar kunst delen met anderen. Met meer kennis over elkaars verhalen hoopt ze op meer begrip.
Chris Nelck groeide op in een kunstwereld en bezocht al op jonge leeftijd musea. Hij werd op 15-jarige leeftijd toegelaten tot de Willem de Kooning Academie, waar hij aanvankelijk fotografie studeerde voordat hij overstapte naar beeldende kunst. Zijn werk wordt beïnvloed door zijn trans- en queeridentiteit, die zijn praktijk doordringt. Nelck heeft ook gestudeerd aan de Kunsthøgskolen in Oslo en staat bekend om het integreren van schrijven in zijn projecten, waarbij hij vaak teksten publiceert naast zijn kunstwerken. Nelcks kunst belichaamt “radicale openheid”, een term die hij gebruikt om zijn transparante benadering van het uiten van zijn geheimen, schaamte, verlangens en emoties te beschrijven. De schilderijen zijn visualisaties van Nelcks performance Midas, en tegelijkertijd ook de inspiratie voor de performance. Deze serie verdiept zich in thema’s van Trans- en Queer-schaamte en transformeert deze ervaringen in daden van verzet. Geïnspireerd door Mario Mieli’s citaat uit Towards a Gay Communism, 1977, “Ik bewaar mijn schat in mijn kont, maar dan is mijn kont open voor iedereen”, omvatten Nelcks performances het schrijven van geheimen in schelpen en het begraven ervan, wat doet denken aan de Griekse mythe van koning Midas. Deze daad symboliseert het verspreiden van geheimen, met als doel dat kijkers deze gedeelde ervaringen herkennen en ermee resoneren.
Britt van den Boogaard is een multi-sensorische instrumentenbouwer en performer. Met een achtergrond in media design en film, studeert ze momenteel een masteropleiding Kunst/Wetenschap aan de KABK en het Conservatorium in Den Haag. Haar werk verdiept zich in sensorische interferentie, waarbij ze fysieke fenomenen samenvoegt om (draagbare) instrumenten te creëren. Britt omarmt de onvoorspelbare aard van deze instrumenten en gebruikt potentiële ongelukken als hulpmiddel voor improvisatie. Geïntrigeerd door neurodiversiteit en de invloed van geluid op de geestelijke gezondheid, wil ze haar ervaring van stimulatie uitbreiden en delen, een copingmechanisme dat wordt gebruikt om stress te verlichten en de concentratie te verbeteren. Deze verkenning culmineert in projecten die licht, geluid en lichaamsbeweging harmonieus samenvoegen tot meditatieve composities.
[ENGLISH]
Every year, Extrapool visits the graduation exhibitions of the Dutch art academies. What keeps these young artists busy? How do they shape their work at the end of their academy years? In November, we invite a selection of promising freshly graduated artists for a two-week working period at Extrapool. Together, they will organize an exhibition throughout our building, from kitchen to bathroom, from basement to roof, with old and new work and a smashing opening night.
Friday November 29th
Opening!
Door: 19:30
Start: 20:00
Fee: gratis
Saturday November 30th
Exhibition: 13:00 – 17:00
Fee: gratis
Sunday December 1st
Start: 13:00 – 17:00
Fee: gratis
Alma van Woudenberg is an artist and performer. Making work always starts with a crush – on bubble plastic, extinct birds, swimming pools, moving boxes. Hand in hand with my lovers I create a new world, where I reflect on existing structures and systems. By wondering through the details I look for the intimate in the public where new stories evolve. I address topics such as feeling of being home, the housing crisis, alternative family structures, power dynamics and public spaces in a witty tone. You will find the result of the flirts into paintings, ceramics, sculptures, writings and performances.
pàn qi is an artist and a poet who live and work in Amsterdam. They hold a BA in Fine Arts from Gerrit Rietveld Academie (2024), and a BA in History of Art from University of Cambridge (2018). Their work often emerges from a deep curiosity in intuitive perceptions of self in relation to time, memory, and consciousness. Through installations and performances, they assemble experiences that invite viewers to wander along, both bodily and imaginarily, engaging with time as multifold, continuous flows where one is intertwined in a dynamic process of becoming.
Puck Dekker, also known as Duck Pekker, is a multi-talented artist who writes, builds, sews and performances. Her creative process often stems from everyday scenes and events, which involves vulnerability, or a certain endearment. Through the lens of humor and by magnifying absurdities, she poetically highlights what often escapes our attention. Dekker/Pekker is committed to immortalizing these moments, refusing to let them fade away into obscurity. She gives small occurrences a grand stage, ensuring they are not forgotten. Her keen observations find expression in her collection of poetry “Vannacht ben ik onder mijn kliklaminaat gaan liggen (en daar nooit meer onderuit gekomen)”. One of those poems functions as the groundwork for her performance and installation, which she showed at her graduation show at the HKU. For this residence, she wants to focus on her newest and most loved buy; the oldtimer motorcycle. She wants to observe her happiness, sadness, and toughness and femininity by riding the motorcycle. Her first big ride is gonna be home-residency which she is looking very very very forward to.
Jaantje Anna van Hout (first name Jannah) is an illustrator and artist. She encourages herself to get in contact and talk to people outside of her own bubble. The stories she collects doing this are the main subject of her illustrations. She does this because she can learn a lot from the people she talks to and because of that she wants to share these stories through her art with others. With more knowledge about each other’s stories she hopes for more understanding.
Chris Nelck grew up immersed in art, attending museums from a young age. He got admitted to the Willem de Kooning Academy at 15, initially studying photography before shifting to fine arts. His work is influenced by his Trans and Queer identity, which permeates his practice. Nelck has also studied at Kunsthøgskolen in Oslo and is known for integrating writing into his projects, often publishing texts alongside his artworks. Nelck’s art embodies “radical openness,” a term he uses to describe his transparent approach to expressing his secrets, shame, desires, and emotions. The paintings are visualizations of Nelck’s performance piece Midas, and at the same time also the inspiration for the performance. This series delves into themes of Trans and Queer shame, transforming these experiences into acts of resistance. Inspired by Mario Mieli’s quote from Towards a Gay Communism, 1977, “I keep my treasure in my arse, but then my arse is open to everyone”, Nelck’s performances involve writing secrets in shells and burying them, reminiscent of the Greek myth of King Midas. This act symbolizes the spreading of secrets, aiming for viewers to recognize and resonate with these shared experiences.
Britt van den Boogaard is a multi-sensory instrument builder and performer. With a background in media design and film, she currently studies Art/Science Master degree at KABK and Conservatory in the Hague. Her work delves into sensory interference, where she merges physical phenomena to create (wearable)instruments. Britt embraces the unpredictable nature of these instruments, using potential accidents as a tool for improvisation. Intrigued by neurodiversity and the influence of sound to mental health, she aims to extend and share her experience of stimming, a coping mechanism used to relieve stress and improve concentration. This exploration culminates in projects that harmoniously blend light, sound, and body movement into meditative compositions.