Auto stands for automatic, as in spontaneous and/or subconscious
actions, essentially independent of external control.
Bodies stands for the body, as we know it, as we feel it, as we imagine it,
movement, interaction, in/animate creatures/objects, collaboration.
AUTO BODIES is het automatisme in je lichaam, het doen zonder denken. Niet omdat je er niet over hebt nagedacht, maar omdat het doen zo’n groot deel van je uitmaakt dat je weet dat je erop kunt vertrouwen. AUTO BODIES is een mechanisme. AUTO BODIES is intuïtie.
Extrapool presenteert het eerste deel van de serie AUTO BODIES met beeldend kunstenaars Ursula Döbereiner en Katharina Schmidt.Tijdens hun bezoek aan Extrapool maken zij een publicatie in Knust Press, de stencilwerkplaats van Extrapool. Delen van het drukwerk zullen ze gebruiken als sculpturale interventies in de zaal.
In AUTO BODIES wordt de mens eens niet vervangen door machines, technologie of bots; maar gebruikt hij ze om zo dicht mogelijk bij een idee of uitdrukking te komen. In de eerste editie van AUTO BODIES is een samenwerking tussen kunstenaars Ursula Döbereiner, Katharina Schmidt en Extrapool-programmeur Annette Knol. De drie starten een dialoog, waarin taal visueel wordt uitgewisseld. Woorden worden vervangen door vormen en beelden. In een wereld waarin taal samenhangt met macht is het een uitdaging om je van een duidelijke positie te onthouden. Tegelijkertijd gaat dit project over het geloof in de kracht van het plurale. In plaats van meningen uiten, wordt er naar een stem of meerdere stemmen gezocht door middel van actie; in dit geval tekenen, registreren en drukken.
Dit werkt als volgt: de kunstenaars creëren een zogeheten image-pool, zowel fysiek als digitaal. Vervolgens gaan ze via deze beelden in gesprek met de programmamaker, zonder woorden te gebruiken en zonder van te voren een uitkomst af te spreken. De programmamaker reageert op een werk door er een ander beeld uit de pool aan toe te voegen, weg te halen, te vouwen, te snijden. En zo gaat het voort. Met behulp van beeld en interventie brengen de kunstenaars hun ideeën over aan elkaar wat uiteindelijk samen wordt gebracht in de publicatie.
Over de deelnemers:
Ursula Döbereiner onderzoekt de relatie tussen afbeeldingen en grafische media, en tussen tekenen en de ruimte. Ze verkent de rol van mediabeelden in relatie tot openbare en private ruimtes via grafische middelen. Zij stelt de vraag hoe collectief sociale agenda’s, stedelijke planning en persoonlijke wensen, angsten en verlangens zich tonen in deze beelden.
Katharina Schmidt woont afwisselend in Marseille en Berlijn. In haar artistieke werk onderzoekt zij de complexiteit van stedelijke structuren door middel van tekenen en schilderen. Begrippen zoals regelmaat, plan, plattegrond en raster worden afgewisseld met toeval, afwijking en falen. Beide kunstenaars zijn deel van verschillende collectieven: Burqamaschinen (2010), Stadt im Regal (2011), Kollektivmaschine (2013) en Trouble in Painting (2014).
Annette Knol werkt als programmeur voor de grafische afdeling van Extrapool. Haar werk concentreert zich voornamelijk op de mechanismen van samenwerking. Hierin onderzoekt zij vooral hoe mensen en dingen de samenwerking uitvoeren of hoe zij samen zouden kunnen komen. De context waarin de creatieve productie plaatsvindt, speelt dan ook een betekenisvolle rol in haar werk. Ze is één van de oprichters van het kunstenaars initiatief Kotti-Shop (2008) en de stencildrukwerkplaats Printeretto/Copyroboter (2010) in Berlijn zowel als de pers Publishing Puppies (2013).