Knust Press
Performance + Bookpresentation: ExtraPlaats#2 x De Achtergrond #8 x Art Prison
30 juli '21
Performance + Bookpresentation
Locatie
Tweede walstraat 5 6511 LN Nijmegen
Zaal open:
20.00
Start:
20.00
Entree:
gratis

 

Extrapoolavond juli: ExtraPlaats#2 x De Achtergrond #8 x Art Prison

 

Elke laatste weekend van de maand organiseert Extrapool een clusterprogramma waarin series van verschillende programmeurs bij elkaar worden gebracht. Deze maand geven we een podium aan werk wat tijdens de lockdowns is gemaakt, maar pas tot leven komt in de fysieke ontmoeting met jullie, het publiek. Met indrukwekkende publicaties, zeefdrukken en wandtekeningen, gecombineerd met live performances van de deelnemende kunstenaars.

vrijdag 30 juli
open: 20.00
entree: gratis aanmelden via extrapool.nl/aanmelden

 

Programma Extrapoolavond juli
20.00 open
20.15 praatje over ExtraPlaats
20.30 Anne Brugni vertelt over de Art Prison
20.45 Hamid El Kanbouhi performance
21.15 optreden Linus Vandewolken

 

ExtraPlaats
ExtraPlaats is een samenwerking tussen de grafische stencilwerkplaats van Knust/Extrapool en Stichting Productiehuis Plaatsmaken in Arnhem. De afgelopen maanden hebben zij samengewerkt aan de bijzondere publicatie ExtraPlaats 2, waarbij de specialisaties van de verschillende organisaties

(de stencildruktechniek van Knust en de zeefdruktechniek van Plaatsmaken) met elkaar versmolten werden. De uitgave is gedrukt op groot formaat A2, en omvat het werk van Ruth van Beek, Lysandre Begijn, Koos Breen, Martine Johanna, Masha Krasnova-Shabaeva, Guido Nieuwendijk, Qiaoyi Shi, Wouter Venema, Lasse Wandschneider en Alex Walker.

ExtraPlaats 2 wordt live gepresenteerd met werk van de deelnemende kunstenaars, op donderdag 22 juli om 17.00 in Plaatsmaken Arnhem en op vrijdag 30 juli in Extrapool Nijmegen. De tentoonstelling in Plaatsmaken is te bezichtigen t/m 17 september.

 

Hamid El Kanbouhi – De Achtergrond #8
“Oprechte leugens (mijn moeder schaamde zich voor mij)”

Met De Achtergrond speelt Extrapool in op de belangstelling voor tekenen als kunstvorm. Tijdens de eerste lockdown maakte Hamid El Kanbouhi (Marokko, 1976) grote wandtekeningen in Extrapool. Deze zijn toen in een eigenzinnige online presentatie getoond; vanavond zijn ze live te bewonderen, samen met de performance ewomencipation, een onderdeel van zijn beeldonderzoek naar vrouwenemancipatie.

Hamid El Kanbouhi studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie, het Sandberg Instituut en de Rijksakademie. Tekenen vormt de basis van zijn werk, dat vaak uitmondt tot installaties en performances waarin zijn werk tot leven komt. Inspiratie put hij uit alledaagse situaties en vreemde ontmoetingen, waarbij hij zowel sociale cohesie als de confrontatie opzoekt.

 

Art Prison: Anne Brugni
Art Prison is een serie residentieprojecten waarbij een kunstenaar wordt uitgenodigd om twee weken lang samen te werken met Knust aan een bijzondere, gestencilde/riso publicatie. Voor deze Art Prison werkt kunstenaar en illustrator Anne Brugni van 19 t/m 30 juli aan haar nieuwe uitgave Vie Immobile.

Anne Brugni groeide op in Frankrijk en woont en werkt in Brussel. Haar werk valt samen met de teksten van kunstenaar en muzikant McCloud Zicmuse in een reeks goed ontvangen boeken: Bonjour (2014), Chemin (2017) en Festin (2021), uitgegeven door Éditions Articho, en Plat du Jour (2019), een pop-upboek uitgegeven door Les Grandes Personnes. Het duo creëerde ook een muzikale show op basis van Bonjour, die in 2020 de prijs van de Minister van Cultuur won. Naast haar illustratiewerk richt Anne zich op schilderen, collages en beeldhouwkunst. In 2015 publiceerde ze Metamorphosis (Shelter Press), een verzameling van haar ruimtelijke werk die werd tentoongesteld in een aantal Belgische en buitenlandse instellingen.

Over Vie Immobile vertelt Anne: “Dit project begon tijdens een wandeling van een week langs een rivier. Elke avond schilderde ik na kamp opgezet te hebben nieuwe vormen in mijn notitieboekje. Terug in de stad veranderden de schilderijen in collages, sculpturen, handgeschept papier, weer collages en weer in schilderen: de een inspireerde de ander zonder hiërarchie.”
Tijdens de presentatie zal een selectie van deze werken ook te zien zijn in de ruimte van Extrapool.

 

Linus Vandewolken
‘Waar je naar luistert is het geluid van een vergeten instrument…’
Zo beginnen de liner notes voor Linus Vandewolken’s 2×10″ plaat ‘Het vlier, een hommel op aarde’ op de Brusselse Okraïna records.
Vandewolken bespeelt de hommel, een traditioneel snaarinstrument uit Vlaanderen, gebouwd met zijn vader nadat hij er een had gezien in een plaatselijk museum. Na jarenlang thuis te hebben gespeeld in Niemandaal, België, begon Linus in 2014 op 41-jarige leeftijd voor het eerst in het openbaar te spelen in Luik. De onorthodoxe benadering van spelen heeft sommige luisteraars aan John Fahey doen denken. Sindsdien wordt de hommel bespeeld in België, Frankrijk, Japan, Portugal, Duitsland en Zweden en verraste het publiek met poëtische melodieën, krachtige blokfluitduetten en percussie. Soms introspectief, soms als een Ierse pub, weerspiegelt de sfeer de complexiteit van de subtiele composities.

Gerelateerde artikelen
Music + art
17 juli '21
-
Valkhof Festival X Extrapool
Daan Mulder & Gökay Atabek, Oscar Peters, Stefan Kollee & nobuka, Evi van der Kant, Diepenmaat / Sallaerts, Wouter van Veldhoven / Dianne Verdonk, Aya Suzuki
Freshly Pressed
‘R’ by Bona Lee